Jak to děláme my

Názorný přehled dílů turbodmychadla. Na tomto zjednodušeném schematu se dozvíte, jak probíhá kompletní oprava u nás. Na konci této stránky pak najdete test nejlevnějších repasovaných turb.

 

Z vlastních zkušeností a také od našich zákazníků, kteří se na nás často obrací s poškozenými turbodmychadly, které již byli zrepasovány a často nevydrželi ani 1 rok, víme že kvalita některých repasovaných turbodmychadel je dost mizerná. A proto při výběru prodejce buďte velmi obezřetní, protože zde platí víc něž jinde, že Nízká Cena = Velmi Nízká Kvalita

 

 

  • některé firmy pro větší zisky vymění jen modré díly ( zelenéžluté a červené díly použijí ze starších turbodmychadel )
  • většina firem však mění modré a zelené díly ( žluté a červené díly použijí ze starších turbodmychadel )
  • my však u kompletních oprav měníme modré, zelené a červené díly ( v případě potřeby vyměníme i žluté díly - vždy však za NOVÉ ! ) -  Jako jedni z mála u většiny turb měníme i ložiskovou skříň pro uložení ložisek (červený díl) - pak můžeme dát záruku 2,5 roku.

 

K opravám používáme pouze velmi kvalitní díly, které si z velké části sami necháváme vyrábět přímo pro nás.

Rozhodně nepoužíváme žádné nekvalitní díly, tyto díly jsou o dost levnější, ale vše je samozřejmě na úkor kvality zpracování a také na úkor kvality použitých materiálů. Proto můžete narazit i na turba o několik tisíc levnější než od nás. A však připravte se na to, že se nesvezete dlouho a bude Vás to stát další výdaje. A na kladné vyřízení reklamace taky zapoměňte.

 

Vyvážení a nastavení

Další podmínkou pro dlouhou životnost turba je co nejlepší vyvážení. Bohužel není možno dopředu odhadnout, zda je turbo kvalitně vyvážené. Můžete požadovat graf o vyvážení.  Turbo by mělo být vyváženo pod předepsanou hranici vibrací, kterou má každý typ turba jinou. Po namontování by turbo nemělo houkat, pískat ani se jinak zvukově projevovat.

Toto je ukázka ideálního grafu o vyvážení. Tmavé křivky jsou sice v limitu, ale do ideálního stavu mají daleko, to se může projevit na životnosti turba. Červená křivka je skoro dokonalé vyvážení, na kterém si zakládáme. 

Dosáhnout těchto výsledků nám umožňuje zcela nový vyvažovací stroj, který je momentálně jediný v ČR, protože umožňuje takzvané dvoufázové vyvážení. V první fázi se vyváží samotný rotor turba při nízkých otáčkách (cca 5.000 ot./min dle typu rotoru) a v druhé fázi se seskládané jádro turba napojí na olejovou soustavu jako v autě a po zahřátí na provozní teplotu se zkontroluje případný únik oleje a proběhne jemná korekce vibrací na ideální úroveň při vysokých otáčkách (max. 250.000ot./min, dle typu turba)

Při kompletních opravách nakupujeme od našich dodavatelů již takto zkompletovaná jádra turbodmychadel, které jsou už od výrobce vyvážená, ale pro jistotu je vždy ještě zkontrolujem a provedeme případné korekce.

Důležité pro správnou funkci je také správné nastavení ( zkalibrování ) ovládání turbodmychadla. U každého turba je nastavení jiné a v žádném případě se nedá nastavovat od oka a nebo podle jiného turba, jak se to někdy dělá.

My nastavujem regulaci turba na stolici, kde je možné zároveň odzkoušet průběh výkonu turba a tím je zaručena 100% funkce. 

 

Povrchová úprava

Výfukovou část turba vždy důkladně očistíme pískováním, hlavně uvnitř a následně opatříme speciálním vysokoteplotním nástřikem s příměsí titanu. Ten má za úkol co nejvíce oddálit korozi uvnitř turba. Vlivem přirozené vzdušné vlhkosti a také nekvalitního paliva, které obsahuje větší množství vody, než třeba v německu, vnitřní výfukové části turba značně korodují. Následkem toho se časem začnou odlupovat malé části zrezlé litiny, které mohou poškodit Vaše turbo.

 

 

 

Malý test repasovaných turbodmychadel nabízených v ČR.

Protože se poslední dobou na nás obrací stále víc zákazníků s tím, že pořídily levné turbo na internetu a buď byl problém hned po montáži a nebo velmi brzo po ujetí několika tisíc km, proto udělali jsme na vlastní náklady takový malý test repasovaných turbodmychadel.

 

Nakoupili jsme několik nejběžnějších repasovaných turb v ceně cca od 5.000,- do necelých 8.000,- za kus. Turba jsme většinou našli na různých inzercích na internetu, jedno turbo pocházelo od prodejce dílů. Všechny turba byli údajně kompletně nově repasovány a před rozebráním nebyli použity. Na fotkách najdete výběr z toho nejhoršího.

 

                   Regulační kroužek s naklápěcími loptkami - použit z turba po totální destrukci. Turbo může zprvu fungovat celkem normálně, ale po velmi krátké době provozu se regulace určitě zadře, což může způsobit poškození samotného turba.

 

              Víko ložiskové skříně. Zvenku očištěné, jako nové, ale uvnitř vydřená drážka od těsnicího kroužku. Olej bude unikat do kompresorové skříně a tím i do sání.

 

     Ložisková skříň sice je dobře vyčištěná, ale opět uvnitř silně vydřená drážka od těsnicího kroužku. Olej bude unikat do turbínové skříně a tím i do výfuku.

 

     Turbínové kolo z předu jako nové, ale uvnitř vydřená kluzná plocha pro ložiska - povede k vydření nebo v horším případě k zadření i nových ložisek. Dále silně vyhřátá část hřídele - materiál ztratí své vlastnosti může dojít až k přetržení hřídele turba.

 

                Ložisková skříň s dírou pro těsnící kroužek a radiální ložisko mimo toleranci. Norma pro těsnicí kroužek 15,880mm-15,890mm - únik oleje. Norma pro radiální ložisko 13,881mm-13,889mm - velké vibrace na hřídeli turba, může skončit i celkovou destrukcí turba.

 

 

Omluvte prosím velmi omezenou prezentaci tohoto testu, protože sami turba opravujeme a nechceme nikoho záměrně poškodit a ani se nehodláme s nikým přít, proto zde uvádíme jen velmi malé množství fotek a údajů o testovaných turbech. Každý si musí udělat svůj názor.

 

Prodávající jsme zpětně nekontaktovali ani jsme nezkoušeli uplatnit záruku a po rozebrání a prozkoumání jsme všechny díly vyhodili a rozhodně nic znova nepoužili.